Dry needling

nieko-franck-150-183

Dry needling is een breed ingezette behandelmethode binnen de reguliere fysiotherapie. Er wordt bij dry needling met een kleine acupunctuurnaald kort in de verharding van een spier geprikt. Zo’n verharding wordt ook wel een triggerpoint genoemd. Hoe dit precies werkt, leg ik graag uit.

Waar komt pijn vandaan?

Eerst iets over de pijn die je ervaart. Pijn kan vanuit verschillende gebieden van het lichaam een pijnsignaal uitzenden. Uit onderzoek blijkt dat deze prikkel vaak uit het myofasciale systeem komt. Dit noemen we ook wel het spier- en bindweefsel. We weten dat pijn binnen het spier- en bindweefsel kan zorgen voor pijn in een ander deel van het lichaam. Dit leggen we uit met een voorbeeld.

Voorbeeld

Met behulp van deze afbeelding geven we een voorbeeld. Een veel voorkomende pijnklacht is hoofdpijn. De rode gebieden rondom het hoofd laten de plekken zien waar iemand de hoofdpijn ervaart. Deze pijn kan wegkomen uit bijvoorbeeld de monnikskapsspier, de plek waar de zwarte kruisjes staan. Deze spier zendt dus een pijnsignaal uit, dat door jou kan worden ervaren als hoofdpijn. En dit kan dus over het gehele lichaam plaatsvinden.

Triggerpoints (spierknopen)

Triggerpoints, ook wel spierknopen genoemd, zijn pijnlijke verhardingen in de spieren die niet meer ontspannen. Een triggerpoint of spierknoop kan bewegingsbeperkingen, stijfheid, krachtverlies en pijnklachten veroorzaken. Triggerpoints zorgen voor een verdikking binnen de spier. Na een bepaalde tijd krijg je hier steeds meer last van. Zo ontstaat er een actieve triggerpoint. Als dit langer duurt dan kan dit leiden tot meerdere lichamelijke klachten.

Behandelen met dry needling

Om triggerpoints goed en efficiënt te kunnen behandelen zijn er diverse behandelmogelijkheden. Een van deze behandelingen dry needling. Met dry needling kijken we eerst goed naar de te behandelen spier. Daarna prikken we kort met het naaldje in de spier. Het kan zijn dat er een spontane samentrekking van de spier plaatsvindt, maar dit hoeft. Veel mensen ervaren de behandeling als licht pijnlijk. Maar het levert wel goed resultaat. Na een behandeling zien we meestal al snel een toename van de mobiliteit van het behandelde gebied. Dry needling is geen stand alone behandeling, maar onderdeel van behandelmogelijkheden voor spier- en bindweefsel problematiek.

Dry needling

Aanvullende info

Na de dry needling behandeling ervaar je vaak 1 of 2 dagen een spierpijn gevoel. De dry needling passen we niet toe bij zwangerschap.